LES COMPETÈNCIES DIGITALS
A la classe d'avui hem treballat la COMPETÈNCIA DIGITAL, però fent referència a la COMPETÈNCIA DIGITAL DEL DOCENT. Per aprofundir en aquest tema, hem fet la lectura de "La competència digital docent a Blanquerna" on l'autor destaca que els educadors han de ser competents digitalment igual que ho ha de ser la resta de ciutadans d'un país com el nostre, pel fet que la competència digital ha estat reconeguda per diferents instàncies com un dels elements que impulsen un país cap al futur. Tanmateix, un tema que tracta l'article i que s'ha de tenir en compte com a futurs treballadors en l'entorn educatiu és que molt aviat es requerirà un certificat de la competència digital per tal de poder exercitat com a educador. L'autor, també, anomena dues competències: Competència Digital Instrumental (CDI) + Competència digital Metodològica (CDM):
- CDI: Saber fer servir programes i aplicacions.És un document que esmenta un seguit de continguts estructurats en vuit competències que tot educador ha de conèixer per tal de saber fer servir programes i aplicacions.
- CDM: La utilitzem nosaltres metodologicament amb els nens i nens, és a dir, de quina manera som competents nosaltres perquè els infants aprenguin tal cosa. ex: creem un power point perquè alumnes aprenguin sobre les plantes, llavors, hem de veure si som competents o no en l’alaboració d’aquesta eina perquè els nens ho aprenguin bé. Tracta de cinc dimensions on cada una d'elles apareix explicada amb detall la qual està composta per uns ítems de la CDM i destaca tres nivells per poder diferenciar el domini de competencia assolit pels docents en cada ítem de CDM:
- CDM: La utilitzem nosaltres metodologicament amb els nens i nens, és a dir, de quina manera som competents nosaltres perquè els infants aprenguin tal cosa. ex: creem un power point perquè alumnes aprenguin sobre les plantes, llavors, hem de veure si som competents o no en l’alaboració d’aquesta eina perquè els nens ho aprenguin bé. Tracta de cinc dimensions on cada una d'elles apareix explicada amb detall la qual està composta per uns ítems de la CDM i destaca tres nivells per poder diferenciar el domini de competencia assolit pels docents en cada ítem de CDM:
1. Nivell bàsic: Comporta un mínim domini de la CDM.
2. Nivell intermedi: Denota un major grau de competència.
3. Nivell avançat: Posa de manifest un domini elevat i eficient de la competència.
Competència Digital Docent = CDInstrumental + CDMetodològica.
Tot seguit, totes les membres de la classe vam elaborar un power point amb exemplificacions del que pot dur a terme un educador referent a cada descriptor en la CDM:
En definitiva, nosaltres com a docents, què hem de saber fer en relació amb l'àmbit digital? En què hem de ser competents? Com a educadors hem de ser coherents amb el que ensenyem, amb el que fem i amb el que intentem que aprenguin els nostres alumnes. Hem de ser models, models digitals i competents en aquest àmbit, per tal d'interactuar amb normalitat en la societat. En relació amb això, hem d'ensenyar als nens certes habilitats i perquè a poc a poc vagin adquirint competències digitals, perquè a la llarga puguin ser utilitzades per tractar problemes.
Aquí us adjunto una presentació que us pot ajudar a entendre aquests conceptes!
Aquí us adjunto una presentació que us pot ajudar a entendre aquests conceptes!
Comentarios
Publicar un comentario