QUI SÓC JO COM A MESTRA?
Hola de nou!
Actualment estic llicenciada en d’educació infantil i el meu bagatge dins del món educatiu s’ha anat ampliant durant aquests quatre anys de la meva vida. Poc a poc he anat aprofundint i adquirint més coneixement fins que avui dia, em plantejo en fer una reflexió que tracti sobre: “Jo com a mestra”.
Haig de dir que em venen moltes coses al cap però per començar m’agradaria esmentar que com a tota persona tinc unes virtuts i defectes, hi ha algunes coses que no se’m donen gaire bé i d’altres tot el contrari. Si ho enfoco al jo com a futura mestra, sóc conscient que tinc uns punts forts i uns punts febles. En quant els aspectes més consolidats, podria dir que sóc molt observadora, m’agrada observar els infants ja sigui dins o fora de l’aula. Mitjançant aquest tècnica, tal i com he pogut aprendre a observació sistemàtica, com a mestra em puc adonar i entendre moltes coses dels nens, puc obtenir informaciό lliure i espontània sobre l'entorn en el qual es produeixen comportaments, saber quina relació tenen els infants, quins rols opten durant el joc, quin tipus de joc posen en pràctica, entre d’altres. I això hem serà de gran utilitat perquè guiarà les meves actuacions, estratègies i pràctiques docents dins de l’aula.
Seguint en el mateix fil, el
meu jo com a mestra també implica tenir estima i vocació en
aquest professió. Vull ser mestra perquè adoro als infants, la seva sinceritat,
la seva espontaneïtat, i m’agrada veure com es desenvolupen i evolucionen. Seré
la típica mestra que adorarà aquesta professió, perquè crec i confio en ells,
en el feedback que hi pot haver i en les seves possibilitats. Partint de la
idea que els infants són competents amb capacitats, com a mestra no els hi
posaré límits per fer i desfer, per creure i sentir, per crear i imaginar, perquè
tal i com comenta Majoral (2012): Els infants tenen una gran capacitat per
imaginar i trencar barreres entre la realitat i la fantasia, de la qual l’adult
també en pot treure gran profit ja que nosaltres, generalment, la tenim
atrofiada (p.20). Amb això vull dir que la imaginació en
el món educatiu és un element de gran importància per educar als infants perquè
són éssers dotats d’imaginació i fantasia.
Com a altre punt fort que
destaca en el meu perfil del mestre és el meu concepte d’infant. Dir
que abans d’iniciar la carrera pensava que l’aspecte infant englobava unes
coses, però a partir del bagatge com a estudiant, puc dir clarament que un
infant, abans de tot, és persona. Són persones diminutes, i per al fet de
ser-ho, comporta a ser éssers plens de possibilitats i capacitats per a
desenvolupar, i aquí és quan el meu jo com a mestra ha d’actuar. Tinc molt
present el que va dir el pedagog Janusz Korzak, l’infant és una persona de ple dret, digna, amb tota plenitud de
sentiments i és un ésser complet però inacabat, és a dir, que a partir dels
diversos aprenentatges va evolucionant i creixent com a persona. Per aquest
raó, el docent és el que intervé, perquè com a mestres tenim un camí ple
d’oportunitat, perquè tenim un contacte amb els infants, i sobretot amb les
famílies. Per tant, com un nen és un subjecte de drets, com a mestra, he
ofert i seguiré oferint relacions gratuïtes amb els més petits, sense esperar
res a canvi, els escoltaré i per part meva rebran una resposta per poder atendre
les seves necessitats com a persona.
Un altre aspecte que em
reconforta i em satisfà com a futura mestra és que d’aquí un temps podré formar
part del fantàstic món educatiu i seré un agent de canvi que
podrà aportar molts conceptes positiu per beneficiar als infants i a la
institució educativa. Estic convençuda que la teoria, la petita experiència,
els coneixements adquirits al llarg de la carrera, i les ganes, poden suposar
una gran innovació i novetat per els infants i els docents.
Sobre el compromís ètic,
dir que l’home és un ésser ètic i moral perquè es lliure, pensa i és ésser amb els altres. Per tant, considero que amb la
participació i la implicació que tenim els mestres l’educació té un paper molt
important per fomentar aquests conceptes i el procés de socialització amb els
altres, ja que l’ésser humà no és un ser aïllat, llavors, com a futura el meu
compromís ètic serà transmetre uns valors i hauré de crear situacions on els
infants puguin posar-ho en pràctica, ja que aquest procés és necessari i inevitable
en la construcció de la identitat del subjecte.
També, esmentar que amb la
meva formació he anat ampliant el meu coneixement i guanyant experiència en
l’àmbit educatiu i en moltes ocasions hem treballat quines són les capacitats
que hauria de tenir una educador, com per exemple, saber escolar, saber
observar, ser dinàmic, tenir equilibri emocional…En part, com a éssers humans
que som els mestres i com a persones ètiques, partint de la meva futura
professió, hauria d’orientar-se dels principis com el bé, l’autonomia i la
justícia.
És de rellevant importància
que com a educadores tinguem ben interioritats aquests conceptes, d’aquesta
manera, les nostres accions i propostes educatives haurien de tenir el propòsit
de guiar els més petits en el seu aprenentatge i que mitjançant el seu
desenvolupament descobreixin i experimentin l’entorn en el que viuen. Així
doncs, les nostres conductes i intencions han de generar un infant autònom en
el qual pugui fer i desfer per aprendre integrament, sense generar cap
dependència, un infant que faci el bé i que sigui just amb els altres. En
definitiva, tal i com diu Ima Sanchís: l’ètica és com l’intent d’aconseguir que les
persones convisquin d’un manera amable, pacífica i sense destruir-se els uns
als altres. Per tant, remarcar que com a mestra he de pensar en els alumnes i
he de poder crear un ambient i clima de tranquil·litat i harmoniós a
l’aula per poder fomentar aquest conceptes de amabilitat i respecte als uns als
altres.
Seguint en l’àmbit educatiu
considero que l’educació té un paper imprescindible en el futur del més petits
i que serveix perquè la persona pugui viure i ser una persona amb dignitat, que
pugui créixer i progressar de forma integra. Aquest dret d’educació s’utilitza
perquè les persones ens desenvolupem amb dignitat, d’aquesta manera, els altres
són igual de dignes com jo, són igual d’educables com jo i tenen igual de drets
com jo. En el meu cas, tots aquests conceptes també formen part dels tresors de
la comunitat, els infants.
Valorant això, puc dir que
fins ara, la meva experiència m’ha mostrat que una criatura de 0-3 anys o de
3-6 anys, és un ésser competent, capaç, actiu i amb uns drets com a qualsevol
persona tingui l’edat que tingui, ja que, quan un infant es sent trist es sent
tant trist com una persona adulta. En altres paraules, mitjançant aquest
concepte d’infant potent i d’aquestes relacions o vincles que establim amb els
ells, tinc el poder i sóc responsable que cadascú vagi pel bon camí, que es
sentin a gust a l’escola, que estiguin bé, feliços, de guiar-los i/o
ajudar-los, perquè estaré al servei dels infants i he de vetllar per ells, ja
que, indirectament estaré al servei i donant futur a la nostra comunitat.
En definitiva, avui dia puc
dic clarament i amb seguretat que com a mestra que seré tinc clar quin és el
meu compromís i deure . A partir dels meus coneixements a l’aula
tindré una diversitat d’alumnes, amb diferents ritmes d’aprenentatge, amb
diferents maneres de ser.. per això, com son ésser únics i irrepetibles amb
drets, és a dir, dret al joc, dret a anar a l’escola, dret a ser estimat, dret
a ser respectat, dret a tenir secrets, dret a ser ell mateix, dret a
expressar-se, dret a ser escoltat, dret a l’amor… Per tant, tots els drets que
tenen els més petits, per a mi son deures, i el meu objectiu serà fer el que
estigui en les meves mans perquè tal i com diu Meirieu, hem de vetllar perquè
els més petits tinguin els drets-crèdit, com el dret a la vida, el dret a
ser ben tractats, el dret a l’alimentació, el dret de donar la seva opinió, el
dret de fer-se escoltar, el dret de comunicar-se...En altres paraules, com a
futura mestre hauré d’oferir i atendre aquestes necessitats i drets a partir de
crear i posar a l’abast diverses situacions, condicions i les meves capacitats
del meu perfil com a mestre.
És per aquest motiu, que tenim
un codi deontològic que caracteritza la nostra professió, i
això fa que com a mestres hem d’aconseguir que els alumnes esdevinguin cada dia
millor com a persones i que l’escola assumeixi aquest objectiu. En conclusió,
per complir aquest propòsit he de tenir en compte els deures envers pares i
tutors, els deures envers la qualificació professional, els deures envers els
altres educadors, els deures envers la institució escolar, els deures envers la
societat i els deures de l’educador envers els alumnes, per tant, el meu deure
i compromís com a futura mestra es aconseguir el dret que els infants
pugin ser infants.
Bibliografia
Ima Sanchís. (4 Febrer 2013).
L'ètica no és una col·lecció de normes,és una sensibilitat. La Vanguardia.
P.Meirieu (2001).Opción de
educar.Etica y pedagogía. Barcelona:Octaedro.
Comentarios
Publicar un comentario