COM FER PENSAR ALS NOSTRES INFANTS
Hola, hola!
M'agradaria compartir amb vosaltres que al llarg d'aquest temps com a estudiant d'educació infantil vaig tenir la inquietud i curiositat de saber com fer pensar als infants de l'aula. Aquesta incertesa va sorgir arrel de les meves vivències com a practicant a diversos centres educatius, ja que, l'aprenentatge-ensenyament es sostenia en una base tradicional sense tenir en compte les opinions, creences i curiositats dels més petits.
M'agradaria compartir amb vosaltres que al llarg d'aquest temps com a estudiant d'educació infantil vaig tenir la inquietud i curiositat de saber com fer pensar als infants de l'aula. Aquesta incertesa va sorgir arrel de les meves vivències com a practicant a diversos centres educatius, ja que, l'aprenentatge-ensenyament es sostenia en una base tradicional sense tenir en compte les opinions, creences i curiositats dels més petits.
Per tot això, vaig començar amb la
documentació i la recerca amb el propòsit d'indagar més en el tema fins arribar
a conèixer l’associació del Grup IREF i la filosofia 3/18. El programa de
filosofia 3/18 ha adaptat al català quatre programes del projecte
conegut internacionalment com a Philosofy
for Children, els altres han estat creats pel Grup IREF, de manera que avui
dia compten amb un currículum ampli i sistemàtic que té com objectiu reforçar
les habilitats de pensament i les actituds tant morals com intel·lectuals,
partint de la filosofia com a disciplina fonamental. Es tracta d'un projecte
que es basa en ensenyar a pensar i s'enquadra dins la tradició anglosaxona del
pensament crític. A partir d'aquí vaig decidir fer un curs en aquesta associació
per conèixer més a fons l'ensenyament de la filosofia 3/18 dins d'una aula
d'infantil.
Gràcies aquesta formació vaig poder
determinar el tema del treball final de grau: com potenciar les habilitats de pensament, crítiques i reflexives. Vaig decidir enfocar la mirada a
l’aula de l’escola on estava fent practiques i crear una acció educativa per
poder potenciar el pensament crític i reflexiu. En altres paraules, la proposta
d’acció educativa del treball va estar plantejada en el marc escolar de segon
cicle d’educació infantil, més concretament amb infants de 4 i 5 anys. Per tal
de conèixer si es treballava el pensament crític i reflexiu a l’aula es va fer
una recollida de dades mitjançant dos instrument, l’observació sistemàtica (als
infants) i els qüestionaris (a les dues tutores d’aula). Els resultats van evidenciar que no es potenciava que els nens i nenes fossin
suficientment crítics i reflexius, per tant, les propostes van estar dissenyades
amb el propòsit de poder treballar-los a partir de 8 principis essencials per
posar-los en pràctica. Els punts són:
-
Crear situacions de
curiositat, de dubte, de confusió i de
perplexitat.
-
Potenciar la interrogació
guiada.
-
Desenvolupar interrogacions
obertes.
-
Fomentar situacions de recerca
i investigació.
-
Afavorir condicions on els
infants puguin fer hipòtesis i analogies.
-
Potenciar els contextos de
resolució de problemes.
-
Crear ambients on els nens
puguin descobrir i explorar les seves creences i expressar els seus sentiments
i opinions.
-
Promoure un infant autònom,
independent i responsable en l’aprenentatge durant les activitats.
(en el treball hi ha una explicació detallada
i acurada dels principis i del paper que hauria de tenir el docent per
potenciar-lo adequadament, a part d'unes propostes per posar-los a la pràctica)
PER QUÈ ÉS IMPORTANT TREBALLAR EL PENSAMENT
CRÍTIC I REFLEXIU?
Millorar ambdós pensaments dels alumnes és essencial perquè a la llarga siguin
més autònoms intel·lectualment, més capaços de crear i imaginar i perquè
creixin i es coneguin a ells mateixos. És important facilitar diversos espais i
oportunitats a les criatures perquè puguin desenvolupar-se intel·lectualment
mitjançant intervencions adequades que millorin i afavoreixin aquesta manera de pensar.
Els principis de
pensament crític i reflexiu s’han d’anar treballant recurrentment i amb
freqüència perquè els infants vagin assolint aquest ensenyament-aprenentatge.
Dit d’una altra manera, la millora del pensament
reflexiu i crític ha de ser un objectiu compartit per tota la comunitat
educativa, i que cal treballar-los des del primer curs d’escolarització fins a
l’últim. Així doncs, és
de rellevant importància dissenyar propostes que contemplin aquests principis i
posar-los a la pràctica dins l’aula de forma sistemàtica i reiterada perquè els
infants s’acostumin a treballar d’aquesta manera per millorar, progressivament,
les habilitats del pensament crític i reflexiu.
A partir de la
feina feta es va poder conèixer que la responsabilitat del mestre és la de fomentar
la motivació dels infants i deixar total llibertat perquè puguin comunicar,
pensar, fer i desfer, investigar, explorar, experimentar i conversar. En
síntesi, l'educador que vol millorar el pensament
crític i reflexiu és el que, tal i com diuen Feliu i Jiménez (2015), dissenya activitats obertes que permeten a
les criatures a participar activament, a ser curiosos i a desenvolupar la
reflexió i la capacitat de formular hipòtesi, tot motivant-los i animant-los
per tal de desenvolupar el pensament crític, essencial per descobrir i esbrinar
el món, a les persones que els envolten i conèixer-se ells mateixos.
Comentarios
Publicar un comentario