COM FER PENSAR ALS NOSTRES INFANTS

Hola, hola!

M'agradaria compartir amb vosaltres que al llarg d'aquest temps com a estudiant d'educació infantil vaig tenir la inquietud i curiositat de saber com fer pensar als infants de l'aula. Aquesta incertesa va sorgir arrel de les meves vivències com a practicant a diversos centres educatius, ja que, l'aprenentatge-ensenyament es sostenia en una base tradicional sense tenir en compte les opinions, creences i curiositats dels més petits.

Per tot això, vaig començar amb la documentació i la recerca amb el propòsit d'indagar més en el tema fins arribar a conèixer l’associació del Grup IREF i la filosofia 3/18. El programa de filosofia 3/18 ha adaptat al català quatre programes del projecte conegut internacionalment com a Philosofy for Children, els altres han estat creats pel Grup IREF, de manera que avui dia compten amb un currículum ampli i sistemàtic que té com objectiu reforçar les habilitats de pensament i les actituds tant morals com intel·lectuals, partint de la filosofia com a disciplina fonamental. Es tracta d'un projecte que es basa en ensenyar a pensar i s'enquadra dins la tradició anglosaxona del pensament crític. A partir d'aquí vaig decidir fer un curs en aquesta associació per conèixer més a fons l'ensenyament de la filosofia 3/18 dins d'una aula d'infantil.

Gràcies aquesta formació vaig poder determinar el tema del treball final de grau: com potenciar les habilitats de pensament, crítiques i reflexives. Vaig decidir enfocar la mirada a l’aula de l’escola on estava fent practiques i crear una acció educativa per poder potenciar el pensament crític i reflexiu. En altres paraules, la proposta d’acció educativa del treball va estar plantejada en el marc escolar de segon cicle d’educació infantil, més concretament amb infants de 4 i 5 anys. Per tal de conèixer si es treballava el pensament crític i reflexiu a l’aula es va fer una recollida de dades mitjançant dos instrument, l’observació sistemàtica (als infants) i els qüestionaris (a les dues tutores d’aula). Els resultats van evidenciar que no es potenciava que els nens i nenes fossin suficientment crítics i reflexius, per tant, les propostes van estar dissenyades amb el propòsit de poder treballar-los a partir de 8 principis essencials per posar-los en pràctica. Els punts són:

-          Crear situacions de curiositat, de dubte, de confusió i  de perplexitat.
-          Potenciar la interrogació guiada.
-          Desenvolupar interrogacions obertes.
-          Fomentar situacions de recerca i investigació.
-          Afavorir condicions on els infants puguin fer hipòtesis i analogies.
-          Potenciar els contextos de resolució de problemes.
-          Crear ambients on els nens puguin descobrir i explorar les seves creences i expressar els seus sentiments i opinions.
-          Promoure un infant autònom, independent i responsable en l’aprenentatge durant les activitats.

(en el treball hi ha una explicació detallada i acurada dels principis i del paper que hauria de tenir el docent per potenciar-lo adequadament, a part d'unes propostes per posar-los a la pràctica)

PER QUÈ ÉS IMPORTANT TREBALLAR EL PENSAMENT CRÍTIC I REFLEXIU?

Millorar ambdós pensaments dels alumnes és essencial perquè a la llarga siguin més autònoms intel·lectualment, més capaços de crear i imaginar i perquè creixin i es coneguin a ells mateixos. És important facilitar diversos espais i oportunitats a les criatures perquè puguin desenvolupar-se intel·lectualment mitjançant intervencions adequades que millorin i afavoreixin aquesta manera de pensar.

Els principis de pensament crític i reflexiu s’han d’anar treballant recurrentment i amb freqüència perquè els infants vagin assolint aquest ensenyament-aprenentatge. Dit d’una altra manera, la millora del pensament reflexiu i crític ha de ser un objectiu compartit per tota la comunitat educativa, i que cal treballar-los des del primer curs d’escolarització fins a l’últim. Així doncs, és de rellevant importància dissenyar propostes que contemplin aquests principis i posar-los a la pràctica dins l’aula de forma sistemàtica i reiterada perquè els infants s’acostumin a treballar d’aquesta manera per millorar, progressivament, les habilitats del pensament crític i reflexiu. 

A partir de la feina feta es va poder conèixer que la responsabilitat del mestre és la de fomentar la motivació dels infants i deixar total llibertat perquè puguin comunicar, pensar, fer i desfer, investigar, explorar, experimentar i conversar. En síntesi, l'educador que vol millorar el pensament crític i reflexiu és el que, tal i com diuen Feliu i Jiménez (2015),  dissenya activitats obertes que permeten a les criatures a participar activament, a ser curiosos i a desenvolupar la reflexió i la capacitat de formular hipòtesi, tot motivant-los i animant-los per tal de desenvolupar el pensament crític, essencial per descobrir i esbrinar el món, a les persones que els envolten i conèixer-se ells mateixos.




Bibliografia

Feliu, M. & Jiménez, L. (2015). Descobreixo, descobreixen, descobrim junts. Guix, 82, 11-14.

Comentarios

Entradas populares